Innloggingsløsning for nettaviser

Hva er aID?

aID er en plattform for tilgangsstyring til betalt innhold samt innsamling av data om kunder for å kunne tilby mer tilpasset innhold. I starten av 2017 er det ca 500.000 personer i Norge som bruker aID for å få tilgang til betalt innhold i sin lokalavis. Det beste med aID er at kunder identifiserer seg med mobilnummer, noe som er unikt i norsk sammenheng.

Problemstilling og kundeinnsikt

Leserne av lokalavisene hadde ikke behov for en aID. De ønsker å lese innholdet i sin lokalavis. En innloggigsløsning er mer et nødvendig hinder, og dermed et behov for Amedia selv.

For at Amedia skulle kunne vite at det er rettmessig person som får tilgang til betalt innhold, var det nødvendig med en innloggingsløsning. Dataene blir også brukt i markedsføring for å tilpasse innhold og annonser.

Min rolle

Min rolle i dette prosjektet var prototyping, frontend (nettstedet aid.no), og ferdig design. Brukerinnsikt har i stor grad kommet direkte fra Amedias kundesenter. Fargevalget rosa kommer av Amedias egne profilfarger.

aID er en enkel løsning sett fra kundenes ståsted, men kompleks sett fra Amedias ståsted. aID fanger opp veldig mange spesielle situasjoner som en kunde uforvarende kan dumpe oppi. Derfor lagde jeg et flytkart som viser hva som skjer i de ulike situasjonene – for intern bruk.